Riskettan

Sundbyberg

Du som vill ta körkort för personbil behöver gå Riskutbildning del 1, även kallad Riskettan. Riskettan är obligatorisk och handlar om alkohol, droger, trötthet och andra riskfaktorer i trafiken. Du måste ha en godkänd riskettan-utbildning innan du kan skriva teoriprovet och köra upp.

Har ni frågor kring riskettan i allmänhet eller ett specifikt utbildningstillfälle? Kontakta oss så hjälper vi er!

Kommande kurser

Riskettan i Sundbyberg, Torsdag, 18 april

Riskettan i Sundbyberg, Torsdag, 16 maj

Riskettan i Sundbyberg, Torsdag, 13 juni

Riskettan i Sundbyberg, Torsdag, 18 april

Riskettan i Sundbyberg, Torsdag, 16 maj

Riskettan i Sundbyberg, Torsdag, 13 juni

Vanliga frågor om riskettan

Vanliga frågor om Riskettan – riskutbildning del 1 för B-körkort

Syfte och mål med riskettan?

Riskutbildning del 1 syftar till att ge eleven kunskap och insikt om hur alkohol, andra droger, trötthet och andra beteenden och faktorer kan påverka körförmågan. Eleven ska även få kunskap om och insikt i vilka konsekvenserna kan bli samt vad som ökar riskerna och hur de kan undvikas.

Eleven ska efter genomgången utbildning inse betydelsen av att ta avstånd från alkohol och andra droger i samband med körning samt vikten av att vara utvilad och koncentrerad som förare.

Utbildningen ska ge stort utrymme för reflektion och diskussion.

Efter genomförd utbildning

Efter utbildningen raporterar vi direkt via e-tjänst till Transportstyrelsen att du har genomgått kursen. När riskutbildning del 1 och del 2 (halkbanan) är registrerade och giltiga får du göra kunskapsprov och körprov hos Trafikverket.

Riskutbildningarna är giltiga i fem år från genomförandedatum.

Vad lär man sig på Riskettan?

• Rattfylleri, drogmissbruk och trötthet:
  • Reglerna för rattfylleri och trötthet i trafiken.
  • Olika gruppers olycksrisker
  • Hur passagerare, mobiltelefonprat stress med mera påverkar dig som förare.
  • Hur beteende och attityder påverkar trafiken.

Vart genomför man Riskettan?

Riskutbildningen genomför man på en Trafikskola vars utbildare är godkända av Transportstyrelsen.

Hur lång är Riskettan?

Riskutbildningen ska vara minst tre timmar lång.

Vad kostar det att gå Riskettan?

Varje Trafikskola sätter sitt eget pris på Riskutbildningen. Generellt är priset mellan 400-800 kr. Just nu har vi kampanj på riskutbildningen hos oss på Sundbypark Trafikskola för 499 kr.

Syfte och mål med riskettan?

Utbildningen ska ge stort utrymme för reflektion och diskussion.

Efter genomförd utbildning

Riskutbildningarna är giltiga i fem år från genomförandedatum.

Vad lär man sig på Riskettan?

• Rattfylleri, drogmissbruk och trötthet:
  • Reglerna för rattfylleri och trötthet i trafiken.
  • Olika gruppers olycksrisker
  • Hur passagerare, mobiltelefonprat stress med mera påverkar dig som förare.
  • Hur beteende och attityder påverkar trafiken.

Vart genomför man Riskettan?

Hur lång är Riskettan?

Riskutbildningen ska vara minst tre timmar lång.

Vad kostar det att gå Riskettan?